דר' דרלה ביירון Ph.D
המרכז לאבחון, יעוץ וטיפול ללקויות למידה
ברמת השרון
מוכר על ידי משרד החינוך

03-5408182
אבחון דידקטי דרלה ביירון Slide 3


תהליך האבחון

בכל אדם טמון הפוטנציאל להצליח בהינתן התנאים מתאימים לכך. עלינו לשאוף ליצירת שוויון הזדמנויות אמיתי כדי לאפשר תנאים אלו. הליך האבחון הינו הצעד הראשון ליצירת התנאים להגעה לשוויון המיוחל. האבחון נערך באווירה חיובית ותומכת היוצרת תנאים סביבתיים נאותים לקבלת תמונה קלינית מקיפה, אודות מוקדי החוזק של המאובחן והבנה מעמיקה של הקשיים ומקורם. מוקדי החוזק יהוו את העוגנים, לקראת השינוי המיוחל. איתור ואבחון מוקדם ויישום המלצות טיפוליות הינם גורמים מרכזיים המסייעים להצלחתו העתידית של הילד, ומאפשרים השתלבות טובה יותר במסגרות הלימודיות.

חדוות ההצלחה המחליפה תחושת כישלון מסייעת לשיפור הדימוי העצמי והחברתי של המטופל.

שלבי האבחון:

הערכה ראשונית - בראשיתו של ההליך בעת יצירת הקשר הראשוני, בשיחה טלפונית או על ידי הגורם המפנה, מתגבש מידע ראשוני אודות המאובחן. במסגרת ליקוט מידע ראשוני זה יתכן ותתבקשו במידת הצורך, לשלוח מסמכים שונים, עוד טרם ההגעה לאבחון. בשלב הבא, עם הגיעכם למכון, מתבצע תהליך המכונה "אינטייק" שכולל, איסוף מידע על המאובחן, בדרך של שיחה וראיון מקיף כולל. ההליך כולל מילוי שאלונים אישיים בנוגע, לרקע התפתחותי, רגשי, חברתי ולימודי. המידע מתקבל מההורים, צוות בית ספר, ובמקרה של מאובחן בוגר מהמאובחן עצמו. כמו כן, בשלב זה תתבקשו למסור דוחות אבחון קודמים, סיכומי טיפולים, פרא רפואיים ורפואיים והערכות ותעודות בית ספר. סוג האבחון ומימדיו יקבעו על פי המידע שלוקט וצורכי המאובחן, תוך התחשבות והתאמה לקשיים הספציפיים, כמו גם לדרישות בית הספר ומשרד החינוך.

אבחון ואיתור - האבחון יערך באמצעות מערכת מבחנים עדכנית, מותאמת, מהימנה ומתוקננת על פי נורמות ארציות אחידות מקובלות. הליך ההשוואה הנורמטיבי, מותאם לבני גילו ומינו של המאובחן. יחד עם זאת, האבחון הנו גם דינמי ומותאם לאפיונים הייחודיים של כל מאובחן.


סיכום ממצאי האבחון - בתום המפגש או המפגשים בהן נערכים המבחנים, מתבצע הליך עיבוד נתונים והשוואות לנורמות. לאחר מכן נערך דוח מפורט הכולל את הממצאים, ניתוח הנתונים ומסקנות ובהן המלצות לטיפול והתאמות לדרכי הבחנות. עם סיום עריכת הדוח מוזמנים ההורים והמאובחן (ובמקרה של מאובחן בוגר, המאובחן בלבד) לשיחת סיכום, בה ניתן הסבר מפורט על הלקויות שאותרו, מקורן והשפעותיהן, וכן פירוט על ההמלצות לטיפול.


התייחסות מערכתית, תכנית טיפול והמלצות - קביעת סדר עדיפות לטיפול ותיאום דרכי פעולה, עם הצוות החינוכי בבית הספר או מטפלים פרטים. במידת הצורך יצירת קשר עם הגורמים המטפלים על מנת לספק הסברים מפורטים על קשייו של המאובחן, כולל מתן הנחיות והמלצות למטפלים באסטרטגיות למידה ובהוראה מתקנת.


בקרה וליווי - לאחר הליך האבחון והמלצותיו, ניתן להמשיך בפעולות בקרה ניתוח ומשוב בהתאם התקדמות המטופל. הליך זה, המלווה במידת הצורך בעריכת אבחוני מעקב, מאפשר גמישות בביצוע חלופות בדרכי הטיפול והתאמתם לקצב ההתקדמות ולשינויים המתרחשים.


 

 

 



©Copyright 2012 Darla Biron
Created and maintained by WSI